De elektrische bus op batterijen van Trineuron

“Hoe kunnen we een netwerk van elektrische stadsbussen opstarten?” Het gezamenlijke antwoord op die prangende vraag kwam van Trineuron, Van Hool en Bombardier.
Het resultaat zijn drie Van Hool-stadsbussen op innovatieve Trineuron-batterijen. Vanaf november 2014 rijden ze voor De Lijn in de Brugse binnenstad.

Geen beperkt rijbereik

“Elektrische auto’s worden nog vaak met een beperkt rijbereik geassocieerd”, zegt Jeroen Herman, Business Development Manager van Trineuron. “Goed uitgebouwde oplaadnetwerken ontbreken helaas nog. Gelukkig hebben stadsbussen vaste routes, waardoor ze slechts een beperkt aantal oplaadpunten nodig hebben.”

Opladen in 9 minuten

“Voor die bussen ontwikkelden we kleine, krachtige batterijen op basis van lithium-titanaat-oxide (LTO)-technologie”, vervolgt Jeroen Herman. “Die zijn weliswaar na 30 km leeggereden, wat sneller is dan grote batterijen. Het grote voordeel is dat je ze volledig kan opladen in nauwelijks 9 minuten.
Hun geringe formaat en gewicht laat meer passagiers en minder verbruik toe. Bovendien zijn ze veiliger en duurzamer.
Qua TCO of ‘Total Cost of Ownership’ presteren ze beter dan een dieselmotor. En hun bijhorende elektronica laat perfecte controle toe. Hierdoor kunnen de stadsbussen 24 u/24 mobiel blijven.”

Hoogtechnologische batterijoplossingen

Trineuron uit Malle biedt totaaloplossingen voor batterijen aan, inclusief eigen geavanceerde systemen voor efficiënt beheer.
Het ontstond uit de R&D-afdeling van batterijproducent en -distributeur Emrol. Sinds 2012 is Trineuron een volwaardige business unit met 10 werknemers en een omzet van ongeveer 3 miljoen euro (2014).