Ja we kunnen het zeker!


ans_brys_20121115_D9O7251

De toekomst ligt in nul uitstoot. Energie is er immers genoeg. Als we even naar de cijfers kijken en we tellen het  vermogen van alle energiecentrales, voertuigen, schepen, vliegtuigen enz. op, dan heeft de wereld vandaag de dag 15 Terra Watt aan geïnstalleerd vermogen. Om u een idee te geven: dat is 7500 keer de kerncentrales van Doel of Thiange.

Dat lijkt veel, maar is het in feite niet. Zo bedraagt het vermogen aan zonne-energie dat iedere dag de aarde instraalt 85.000 Terra Watt. Er is dus geen energieprobleem, eenvoudige logica zegt dat we de zon als basis moeten gebruiken. Of dit kan? Ja – kijk maar naar het Duitse Desertec plan – maar makkelijk is het niet. Het grote probleem is dat de zon in bijna al haar vormen elektriciteit levert, en die is  moeilijk op te slaan. Alle technologische ontwikkelingen van batterijen de laatste decennia ten spijt, stellen we vast dat het zo niet gaat lukken.

Daarom moeten we denken aan een nieuwe vorm van opslag, namelijk: waterstof. Waterstof kunnen we immers onder de grond opslaan als gas, om later terug te gebruiken. Om elektriciteit te maken en/of voertuigen aan te drijven via een motor of een brandstofcel. Alweer is Duitsland met Enertrag het voorbeeld. De sterkte van een verbrandingsmotor valt niet te onderschatten. Hij kan vele brandstoffen aan en heeft zijn betrouwbaarheid ruimschoots bewezen. Nog een pluspunt: de waterstofmotor gebruikt geen zeldzame materialen – dé bottleneck voor heel wat nieuwe technologieën. Zeldzame materialen maken de ontwikkeling van deze nieuwe technologieën op wereldschaal immers vaak onmogelijk.

Moet dan alles waterstof worden? Niet noodzakelijk. Kijk eens goed naar uzelf. Een gemiddelde volwassen persoon kan zonder overdreven inspanningen 200 watt vermogen opwekken. Koppel dit aan een innovatieve kettingloze aandrijving voorzien van een aangepaste energie-opslag, en de weg ligt open voor het human powered vehicle van de toekomst. Ultra licht van gewichten voorzien van alle toeters en bellen zou dit wel eens het personenvervoer van de toekomst kunnen zijn.

België is hét land van innovatie, alleen zien we het nog te weinig. De eerste commerciële windmolens waren van Belgische makelij. Veel kennis rond waterstof is hier ontstaan, bij ELENCO, de voorloper van het huidige VITO. We ontwikkelen nog steeds de meest innovatieve technologieën zoals 3D printing en top lichtgewicht fietsen. We hebben tal van innovatieve bedrijven, hogescholen en universiteiten. Het ontbreekt ons slechts aan drie dingen: samenwerking, geloof in eigen kunnen en doorzettingsvermogen. Als Thomas More-hogeschool zetten we net in op die 3 dingen, en bieden we graag het platform om samen met u de toekomst verder vorm te geven. Together we can do more!