Valse bescheidenheid ontsiert

Tony Verhelle

Het autosalon 2014 is alweer een tijdje achter de rug. Bijna 600.000 mensen vonden de show een bezoekje waard. Dat maakt, alle verhoudingen in acht genomen, de Brussels Motor Show tot een van de succesvolste autosalons ter wereld. In een Europese markt die de laatste jaren met 20% gekrompen is toch geen geringe prestatie, vooral als je weet dat sommige van onze buurlanden het zelfs niet meer proberen om nog een salon te organiseren. Toch hebben wij Belgen de neiging om over ons salon geringschattend te doen, het stigma van de “louter verkoopbeurs” dat sommigen ons mala fide willen opdringen, zonder morren te aanvaarden. Tijdens het salon kwamen wij in contact met een handvol hooggeplaatste buitenlanders die voor de eerste keer de Brusselse show bezochten. Zonder uitzondering waren ze onder de indruk van de ruimte en de kwaliteit van het salon en van het grote aantal bezoekers. Het wordt hoog tijd dat wij, als (nog steeds) autominnend landje, dat calimero- of minderwaardigheidsgevoel van ons gaan afschudden en een voorbeeld nemen aan (bijvoorbeeld) onze noorderburen: op autogebied zijn zij nooit zo belangrijk geweest als wij, toch slagen zij er nog altijd in om zich in de autowereld als belangrijker voor te doen. In plaats van hen voor die voortvarendheid te benijden, doen we er beter aan ook wat zelfbewuster te worden. Dat geldt op alle vlakken: de autosector is nog altijd een erg interessante, innoverende en voldoening gevende sector om in te werken, of het nu als technieker, ingenieur, verkoper/marketeer of journalist is. Geen reden dus om met de kop in de grond te lopen, wel om er met zijn allen aan te werken opdat ons land een toonaangevende rol kan blijven spelen in de mobiliteit van de toekomst, ook al zijn we niet van de grootste. Innovatie (op alle vlakken) hangt namelijk niet af van de kwantiteit en des te meer van de kwaliteit. Daar moeten we als kleine speler dan ook blijven voor gaan.

 

Tony Verhelle,

Hoofdredacteur AutoGids