Van Hool levert eerste hybride “trambus” aan Malmö

ExquiCity 24 Nobina 01

Van Hool, onafhankelijk producent van bussen, touringcars en industriële voertuigen, heeft een eerste Exqui.City geleverd aan Malmö, Zweden. De komende weken zullen in totaal zo’n 15 exemplaren van deze 24m lange hybride (Biogas-elektrische) trambussen, via Zeebrugge, naar Malmö verscheept worden. Recent werden nog bestellingen genoteerd voor Martinique (Frankrijk, 14 stuks, 24m lang, diesel-elektrisch hybride) en Bergen (Noorwegen, 2 stuks, 24m lang, biogas-elektrisch hybride).

In het najaar van 2012 sloot Van Hool een contract af met Nobina, de grootste personenvervoersmaatschappij in Scandinavië, voor de levering van 15 hybride Exqui.City’s die vanaf juni 2014 in Malmö en de regio van Skane in Zweden zullen ingezet worden voor het openbaar personenvervoer. Van Hool was de eerste constructeur die in Scandinavië een contract binnen haalde voor dit type voertuig, dat ook wel eens “trambus” genoemd wordt. De hybride ‘Exqui.City design Malmö’ is een dubbel-geleed voertuig van 24m lang dat elektrisch aangedreven wordt, waarbij de elektriciteit opgewekt wordt door een generator gekoppeld aan een Euro6 biogasmotor.

Recent werden bovendien bestellingen genoteerd voor Martinique (Frankrijk) en Bergen (Noorwegen). In de tweede helft van 2015 zullen 14 hybride (diesel-elektrisch) voertuigen naar Martinique op de Franse Antillen verscheept worden. In dit Franse overzeese gebied zullen de trambussen ingezet worden tussen Fort-de-France (de hoofdstad) en Le Lamentin, een traject van 12,8 km. Net zoals in Metz, Frankrijk, waar sedert oktober van afgelopen jaar zo’n 27 Exqui.City’s dagelijks de dienst uit maken, zal het voertuig, het volledige traject, op een eigen bedding rijden. In Bergen (Noorwegen) heeft men geopteerd voor 2 exemplaren van de Exqui.City. Het betreft de 24m lange hybride versie op biogas en elektrisch aangedreven die in de tweede helft van dit jaar in dienst zal treden.

De Exqui.City combineert de flexibiliteit van een bus met de efficiëntie van een tram. De trambussen hebben een duidelijk futuristisch design en een hoog niveau van comfort met airconditioning, een laag geluidsniveau en zachte verlichting. De toegankelijkheid is optimaal met een lage instap en een vlotte toegang dankzij de vier dubbele deuren. Dit type voertuig is gebouwd op een meervoudig aandrijvingsplatform. Dit platform maakt van de Exqui.City, zowel in 18m als 24m versie, een basis voor het gebruik van verschillende milieuvriendelijke aandrijfsystemen zoals trolleybussen, hybride systemen, brandstofcellen of batterijen.

http://www.vanhool.be