Cor van Otterloo: “Punch verdubbelt tegen 2020”

Screen Shot 2015-09-01 at 09.48.32

Het werkplezier dat CEO Cor van Otterloo uitstraalt, heeft ook de medewerkers van Punch Powertrain te pakken. “Het is hier kicken en plezierig”, zegt de Nederlander die bijna 10 jaar aan het hoofd staat van Puch Powertrain in Sint-Truiden. Het bedrijf gespecialiseerd in CVT-transmissiesystemen wist zijn omzet dan ook te verzesvoudigen op 5 jaar tijd. Met dank aan China.

Opvallend is dat naar de CVT-transmissiesystemen van Punch Powertrain http://www.punchpowertrain.com/ geen vraag is in Europa. Onze zwaardere dieselwagens met automatische versnelling gebruiken getrapte automaten (conventionele en dual clutch-transmissies). Daarentegen biedt een CVT (Continuously Variable Transmission) een traploze overbrenging. Door gebruik van een metalen riem tussen riemschijven met variabele diameter zijn er geen schakelingen voelbaar. “Het voordeel van ons systeem is dat de motor niet van versnelling naar versnelling moet schakelen”, vergelijkt Cor van Otterloo. “Hierdoor draait hij permanent en heel snel binnen zijn optimaal werkingsgebied waardoor er minder brandstof nodig is.”

Het CVT-systeem is dan niet ideaal voor onze Westerse zware dieselmotoren. Wel past het perfect in de lichtere Aziatische benzinewagens. Landen als China, Maleisië en Taiwan zijn dan ook het werkgebied voor Punch Powertrain. Het Maleisische Proton is de grootste klant momenteel. Geely – gekend als eigenaar van Volvo – heeft een van de best verkopende sedans in China met de CVT van Punch.

Cor van Otterloo leidt Punch Powertrain sinds 2006, toen het opnieuw werd opgestart. Energiek en met de glimlach. BeAutomotive had een exclusief interview met van Otterloo.

De omzet van Punch Powertrain ging maal 6 tussen 2009 en 2013. Volgens Trends Gazelle is Punch het snelst groeiende bedrijf in Limburg.

Cor van Otterloo: “Het is leuk dat België en Limburg ons zo waarderen. De erkenning maakt me trots op het team. En het helpt ons bij het aantrekken van talent. Jonge ingenieurs aantrekken is niet zo eenvoudig, maar we hebben ze nodig voor ons high-end product. Je moet weten dat de transmissie een van de moeilijkste systemen in een auto is. Het mechanische deel is maar een fractie van de kennis en kunde. Op control- en softwarevlak evolueert het razendsnel. Zo praat een transmissiesysteem 1,5 tot 2 miljoen keer per seconde met de rest van de wagen (via CAN bus). Dit is ook voor een OEM te complex geworden. Wereldwijd zijn er maar 6 producenten van CVT-systemen.

Hoe belangrijk is jullie vestiging in China?

Cor van Otterloo: “Hadden we geen fabriek in China. Dan hadden we vandaag ook niets in Sint-Truiden. Toen we Punch overnamen hadden we één goed product, maar geen klant. Vandaag hebben we 22-tal klanten en verschillende producten. De groeiende Chinese automerken spelen een cruciale rol in dit groeiverhaal. Zij moeten voldoen aan steeds strengere emissienormen, en kunnen dit mede dankzij een beter transmissiesysteem.

In België ontwikkelen en testen we de systemen, finetunen we de software in een van de 50 modellen van onze klanten en produceren we het belangrijkste onderdeel zodat dit in China niet gekopieerd kan worden.

In China is het bedrijf gekend als Punchy: een Chinees bedrijf waar klanten terecht kunnen in hun taal, dat flexibel is met lokale productie en Westerse technologie maakt. Ze zijn wild van deze combinatie.

Tegelijkertijd zijn we veel flexibeler en meer aanwezig bij de klant dan de concurrentie. Dit combineren we met ons goed product en lage uitval. Bovendien hebben wij een op onze CVT gebaseerde hybride in ons aanbod. In dit segment zijn we straks automatisch nummer 1.”

Vandaag top-3 in de wereld. Is het succes gebaseerd op sterke eigen R&D?

Cor van Otterloo: “In 2007 hadden we 17 man op R&D. Vandaag meer dan 200 mensen. Dit aantal zal nog groeien door de plannen die we uitrollen. Na Toyota hebben we de grootste R&D-afdeling in de Belgische automotive.

Tegelijkertijd is nu iedereen betrokken bij innovatie. Want CVT staat ook voor continu verbeterende teams. Anderhalf jaar geleden begonnen we teams samen te stellen met mensen uit verschillende afdelingen die aan hetzelfde product werken. Ze werken zeer zelfstandig, krikken samen de kwaliteit op, halen de uitval naar beneden en zorgen ervoor dat ze zich beter voelen. Er wordt naar hen geluisterd. Ze hebben inbreng in het verbeteren van het product en productieproces.”

Jullie groeiplan kent 3 doelen: meer klanten, een breder productportfolio en regionale spreiding. Hoe worden jullie minder afhankelijk van Azië?
Cor van Otterloo: “We gaan onze Chinese case herhalen in andere delen van de wereld: India, Zuid- en Noord-Amerika. Over 2 tot 3 jaar moeten we er klanten hebben. Verder zien we wel of we er productie nodig hebben of andere investeringen zullen doen. Zo plannen we 1,2 miljoen systemen te verkopen tegen 2020, met een omzet van meer dan één miljard.Onze prioriteit in België is de uitbreiding. We investeren 170 miljoen euro in nieuwe gebouwen en machines in Sint-Truiden en China. Het werknemersaantal van de totale groep gaan we meer dan verdubbelen tegen 2020, van 902 tot 2500 medewerkers.”

Jullie hebben uitstekende relaties met vakbonden. Hoe doen jullie dit?

Cor van Otterloo: “We hebben inderdaad een uitstekende relatie met de vakbonden. Onze mensen zijn supergemotiveerd. Ze werken over als het moet en blijven een week thuis wanneer er geen werk is. Zonder problemen installeerden we een weekendploeg. En dat zonder vakbonden op de stoep.

We praten heel open en veel met onze vakbonden. Zo luisteren we naar elkaar voor we echte onderhandelingen starten. We kennen elkaars wensen en belangen. Hebben al gesproken over de redenen achter bepaalde standpunten. Hierdoor is er begrip, en kan er rekening met elkaar worden gehouden. Délégués lopen gewoon bij me binnen.

Een andere reden van gemotiveerd personeel: onze bonus. We keren sinds 3 jaar een deel van de winst uit aan iedereen. Niet volgens een procent op hun loon, wel een vast bedrag voor iedereen hetzelfde, bijvoorbeeld 200 euro in 2014. Personeel is een van mijn grootste assets. Ons verloop is dan ook nihil.”

Lukt het invullen van vacatures?

Cor van Otterloo: “We lopen een 40-tal vacatures achter op onze noden, vooral voor hooggeschoolden en CNC-operators. Dat we intussen 22 nationaliteiten waaronder heel slimme ingenieurs uit India in dienst hebben, zegt voldoende. En deze buitenlanders hebben nog een ander voordeel: ze halen ook eer uit het groeien in de diepte. Wij Belgen leren op school dat je al na 5 jaar moet worden opgenomen in het management of je bent niet goed bezig. We denken dat je meer verdient als baas.

Om dit te doorbreken, hebben we een dubbele carrièreladder. Je kunt bij ons evenveel verdienen als specialist dan als manager.

Voor ik hier kwam, hadden we de duffe loonbarema’s. Je wist al hoeveel je zou verdienen over 25 jaar, of je nu hard of niet werkte. Daar haal je toch geen voldoening uit?

Nu hebben we ons HAY-systeem waarbij we iedereen elk jaar evalueren, en een eventuele loonsverhoging  koppelen aan goede prestaties.”

Wat is vandaag mogelijk wat een paar jaar geleden niet kon?

Cor van Otterloo: “Veel. Toen ik begon in 2006 produceerden we 80 producten per dag, vandaag 1200. We ontwikkelden 1 product, vandaag 3 producten tegelijkertijd. Onze afvalkost per eenheid is met 86% gedaald.

Dit is te danken aan onze operators. Er wordt vaak gesproken over self-managing teams, bij ons gebeurt dit echt. Onze bazen zijn coaches. Onze operatoren kennen de machines beter.

Nog iets wat echt werkt: onze slogan die in de fabriek is ontstaan. ‘Je bent pas goed bezig als je teruggefloten wordt’. Hiermee stimuleren we een mentaliteit van proberen. De Yes we can-spirit van Obama. Het is hier kicken en plezierig. Iedereen werkt keihard met de glimlach.”

Mediageniek is het Solar Team dat racet op zonne-energie.  Wat is de bijdrage van Punch?

Cor van Otterloo: “We zijn er bij betrokken sinds de manager van het tweede team bij Punch is komen werken. Het team produceert hun wagen in een hoek in onze garage. Een aantal van ons werkt als consultant. We geven hen advies over de wagen, de vorm, de mogelijkheden met zonnecellen en hoe efficiënter rijden. Zo leggen ze dit jaar de route eerst omgekeerd af om alle verkeerslichten op het parcours te tracken. Bij de wedstrijd kan een wagen die voor de zonnewagen rijdt, aangeven of er sneller of trager moet worden gereden om steeds groen licht te treffen. Met deze detaillistische aanpak moet winst mogelijk zijn.

Een transmissiesysteem van Punch zit niet ingebouwd. Dit zou veel te zwaar zijn.

Wat we willen winnen? Naambekendheid en de mogelijkheid om talent binnen te halen. Van de afgelopen solar races werken er 6 mensen bij ons. En het is kicken voor het personeel. Het is zoals je identificeren met een voetbalteam. s’ Morgens vroeg wordt er gekeken hoe het team het gedaan heeft. Wanneer de wagen bij ons is, komt iedereen eens kijken.”

Wat heeft België nodig om zijn automotive industrie te versterken?

Cor van Otterloo: “Lagere loonkosten zijn voor onze R&D-intensieve activiteiten minder essentieel, efficiëntie in het algemeen des te meer. Het statuut arbeiders-bedienden is niet meer van deze tijd. Bij ons spreken we over medewerkers, en we denken ook niet meer in deze statuten. In ons beleid brengen we stap voor stap de statuten bij elkaar.

De carensdag bijvoorbeeld? Zowel arbeiders als bedienden worden betaald op hun eerste dag ziekte. We doen ook geen controles. Onderlinge controle werkt veel beter. Het is mijn job om iedereen zo te motiveren dat ze blijven werken, ook al kuchen ze eens. Vertrouwen is hierin essentieel. Dit wil niemand schaden.”

Aan de regering zou ik willen suggereren op te houden met telkens nieuwe plannen te bedenken, en oude zaken af te schaffen. Zo knippen ze de vleugels van Flanders Drive nog voor het kon vliegen. En dan maar jaloers naar Helmond kijken… Maar daar werd 15 jaar consequent gewerkt aan het aantrekken van laagdrempelige onderzoeksinstellingen en buitenlandse automotive groepen. Ook in België hebben ondernemers nood aan deze steun. Het mag hen niet moeilijk gemaakt worden te ondernemen, zoals vandaag gedaan wordt.”

Wie zijn de sleutelpartners van Punch?

Cor van Otterloo: “Ik spreek vooral met investeerder LRM, met Bert Mons vanAgoria, en met mijn burgemeester (Veerle Heeren van CD&V). Agoria helpt ons onder meer om administratieve zaken sneller te regelen, zoals Z-platen voor wagens en visa voor klanten die ons willen bezoeken. Het kan toch niet zijn dat een ambassadeur in Teheran 6 weken vraagt te wachten op een visum. Tegen dan zijn we de klant die ons snel wil bezoeken, kwijt.

LRM geloofde als eerste aandeelhouder in ons verhaal. Zonder hen zouden we niet meer bestaan. Ook vandaag zijn ze loyaal en betrokken. Nadien zijn de Gimv en Capricon ingetreden.”